Synpunkter
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du lämna ditt förbättringsförslag, beröm eller klagomål på Luleå kommuns service.
Gäller det felanmälan så hänvisar vi till Felanmälan.
Gäller ditt ärende klagomål mot kommunal utbildning i för-, grund- eller gymnasieskola finns mer information här
Gäller ditt ärende en klagomålsanmälan mot Vuxenutbildningen finns mer information här.
Alla synpunkter registreras och behandlas.
Du som lämnar en synpunkt och anger ditt namn och kontaktuppgifter får svar inom 2 arbetsdagar. Ärendet kan ta längre tid att behandla och då innebär det att du få ett slutgiltigt svar vid en senare tidpunkt beroende på frågans eller synpunktens karaktär.
Synpunkter som registreras blir allmänna handlingar som omfattas av offentlighetsprincipen. Om någon begär att få se en allmän handling är vi som myndighet skyldig att efter sekretessprövning lämna ut handlingen.
Vid handläggning av ditt ärende registreras och behandlas dina personuppgifter i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning.
Du kan lämna en synpunkt anonymt. Du får då ingen återkoppling från kommunen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Laglig grund för synpunkter som gäller klagomål mot utbildning är att den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Infrastruktur- och servicenämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00