Administrera uppdrag som god man/förvaltare (Provisum Ställföreträdare)
I e-tjänsten kan du som god man/förvaltare föra löpande räkenskaper samt lämna in redovisningshandlingar till överförmyndarnämnden. Du kan göra vissa ansökningar, så som ansökan om samtycke till uttag, fastighetsförsäljning och arvskifte.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
E-tjänsten används av ställföreträdare där de kan föra löpande räkenskaper, redovisa uppdrag som ställföreträdare till överförmyndarnämnden genom förteckning, årsräkning, sluträkning och redogörelse, ansöka om samtycke till olika åtgärder samt komplettera och lämna yttranden i alla pågående ärenden.
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Överförmyndarnämnden har inte tillgång till uppgifterna i e-tjänsten förrän dessa skickas in till överförmyndarnämnden med hjälp av BankID eller Freja eID. Behandlingen sker därefter i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Förutom uppgifterna ovan behandlas även följande personuppgifter för huvudmän (personer med god man eller förvaltare):
- Ekonomisk information (inkomster, utgifter, tillgångar, skulder)
- Hälsouppgifter (om relevant för ärendet)
- Juridiska dokument (t.ex. framtidsfullmakter, testamente, samtycken)
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Handlingar i e-tjänsten gallras 180 dagar efter avslutat uppdrag
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
De uppgifter som du själv lagt in i e-tjänsten kan du oftast själv radera och korrigera.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920-45 30 00