Modersmålsundervisning grundskola
Den här tjänsten kräver inloggningObservera att denna e-tjänst används både för ansökan för elever som vill börja modersmålsundervisning och avanmälan för elever som vill avsluta modersmålsundervisning. Ansökan går endast att göra under perioden 1 mars till 15 april. Undervisningen startar kommande hösttermin. Elever som redan deltar i undervisning behöver inte göra en ny ansökan.
Om du inte har e-legitimation: Vänd dig till rektor eller skolhandläggare på elevens skola.
E-tjänsten ska endast användas för elever i kommunala skolor. Friskolorna har egna ansökningsrutiner. Kontakta friskolans rektor för mer information.
En elev i grundskolans åk 1 - 9 kan få modersmålsundervisning om:
- En eller båda vårdnadshavarna har ett annat språk än svenska som sitt modersmål
- Språket är dagligt umgängesspråk i hemmet
- Eleven har grundläggande kunskaper i språket
- Minst 5 elever i kommunen önskar undervisning i samma språk
- Det finns en lämplig lärare
Modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk:
- Erbjuds i de nationella minoritetsspråken samiska, finska, meänkieli, romani chib och jiddisch
- En elev kan få modersmålsundervisning även om språket inte är det dagliga umgängesspråket i hemmet
- Eleven behöver inte ha grundläggande kunskaper i språket
- Undervisning ska erbjudas oavsett antal elever som ansöker
- Undervisning erbjuds om det finns en lämplig lärare
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Årskurs/klass
- Modersmål
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Laglig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 3 månader
Mottagare av personuppgifter
Uppgifterna överförs också till och sparas i elevregistret.
Blankett med rektors beslut sparas på skolan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden
kundcenter@lulea.se
Frågor om e-tjänsten
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00