Orosanmälan - barn och unga
Den här tjänsten kräver inloggningHär anmäler du till socialnämnden om du har kännedom eller misstanke om att barn eller unga far illa.
Om du tror att personen befinner sig i akut fara, ring 112.
- Myndighetspersoner och yrkesverksamma med anmälningsskyldighet gör sin anmälan i e-tjänsten.
- Även privatpersoner som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden.
- Efter att en anmälan inkommit gör socialtjänsten en bedömning om hur man ska gå vidare med uppgifterna i anmälan.
Mer information till privatperson.
- Det är inte möjligt att göra en orosanmälan anonymt via vår e-tjänst. Anonyma anmälningar lämnas muntligt genom att ringa Luleå kommuns kundcenter som hjälper dig att komma i kontakt med socialtjänsten under deras telefontid 10.00-12.00 eller 13.30-14.30 varje vardag, Övrig tid hjälper kundcenter till att lämna meddelande/ärende till berörd enhet. När kundcenter är stängd och ärendet inte kan avvakta till nästakommande vardag, kan socialtjänstens myndighetsberedskap kontaktas via 112.
- All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga.
- Som privatperson har du möjlighet att få återkoppling att socialtjänsten tagit emot din anmälan men inte hur utredning fortlöpt.
- Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00