DRIFTSSTÖRNING för verksamhetsutövares egenkontroll
ANMÄLAN OM DRIFTSSTÖRNING enligt 6 § förordningen (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll
- När något i verksamheten inte fungerar som vanligt måste du rapportera det till din tillsynsmyndighet. Rapporteringen är en del av egenkontrollen.
- Gäller tillstånds- eller anmälningspliktiga verksamheter
- Rapportering ska göras redan vid misstanke om att störningen kan medföra en risk för hälsa eller miljö. Som verksamhetsutövare bör du inte avvakta kunskap om den verkligen har orsakat en skada eller inte. Det är ett absolut krav att rapportering sker inom ett dygn.
- Med störning menas driftstörning eller annan händelse som kan leda till olägenhet för människor eller miljön.
- Vid större störning ska en första kontakt tas direkt via mail till miljobygg@lulea.se. E-tjänsten fyller ni i och skickar närmsta dygnet när ni har tillräckligt med information.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Dina rättigheter:
- att få ett registerutdrag
- att få felaktiga uppgifter korrigerade
- att få uppgifter raderade
- att få användandet av vissa personuppgifter begränsade
- att göra invändningar mot behandlingen
- dataportabilitet
Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut.
Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920-45 30 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Anmälare
- Plats för driftstörningen
- Om driftstörningen
- Vad har störningen inneburit
- Bifoga filer
- Övrigt
- Skicka in