Upplåtelse av allmän plats
Gator, parker, torg och gångbanor är några exempel på offentliga platser. Om man vill använda offentliga platser till något särskilt, exempelvis affischer, handel, trottoarpratare eller uteserveringar behöver du tillstånd från Polisen, dvs ansöka om markupplåtelse.
Här kan du göra ansökan om markupplåtelse digitalt och få många goda råd om vad som gäller på offentliga platser. Vi hoppas att det kan hjälpa dig en bit på vägen.
Så här gör du.
Skapa din ansökan genom att fylla i ansökningsformuläret. I ansökningsformuläret markerar du även önskad yta.
Din ansökan skickas därefter automatiskt till Polismyndigheten.
Du bör göra din ansökan i god tid eftersom Polisen tillfrågar flera olika parter innan de tar beslut. Exempel på berörda parter kan vara Gator och parker, Miljö- och hälsoskydd, Räddningstjänsten, med flera.
När berörda parter yttrat sig och inga hinder finns, utfärdar Polisen ditt tillstånd och skickar beslutet till dig.
Obs! Glöm inte att betala avgiften för polistillstånd till polismyndigheten.
Ärendegång:
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Dina rättigheter
- Du har rätt att få ett registerutdrag
- Du har rätt att få felaktiga personuppgifter korrigerade
- Du kan ha rätt att få personuppgifter raderade
- Du har rätt invända mot vår behandling av dina personuppgifter
- Du har rätt att begära att användandet av vissa personuppgifter begränsas
Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Dina personuppgifter kommer att lämnas till polismyndigheten som fattar beslut om tillståndsbevis.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Infrastruktur- och servicenämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920-45 30 00