Bygga nytt, ändra, riva
Nu byter vi e-tjänster!
Vår e-tjänst Mittbygge har stängts och vi arbetar för fullt med att ta fram nya e-tjänster. Fram till att de är klara gör du din ansökan eller anmälan via blanketterna som finns att ladda ner här till höger.
Du skickar in din ansökan tillsammans med ritningar till miljobygg@lulea.se
Vi hoppas på överseende. Snart kommer vi att ha nya användarvänliga e-tjänster som ska göra det enklare för dig som planerar att bygga i Luleå.
Ritningar och andra handlingar som behövs
För att handläggningen av ditt ärende ska gå snabbt och smidigt är det viktigt att din ansökan innehåller rätt information, som fastighetsbeteckning och kontaktuppgifter, och att ritningar är måttsatta och tydliga.
Ritningar vill vi ha i format PDF. Hur en ritning ska se ut kan du läsa om på kommunens webbplats.
Bygglovsrådgivning
Om du behöver råd kring byggande och regler kan du kontakta någon av oss som arbetar med bygglovsfrågor. Här finns kontaktuppgifter och öppettider
Mer information kring byggande finns på Boverkets webbplats
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00