Ansökan om ersättning vid APL/praktik
Den här tjänsten kräver inloggningVårdnadshavare och myndig elev kan här ansöka om måltids- och/eller reseersättning i samband med utförd APL/praktik vid gymnasieprogram. Du kommer att få signera ansökan med E-legitimation. Du som saknar e-legitimation har möjlighet att ansöka via vår blankett. Klicka på ”Hämta blankett" här på sidan.
Viktig information: Om ansökan om ersättning beviljas i sin helhet kommer utbetalning att ske till angivet konto. I de fall ersättning delvis beviljas eller avslås kommer information gällande orsak att tas i dialog med berörd elev.
Allmänt om APL/praktik förläggning på tid och plats
APL eller praktik ska i första hand genomföras på studie-/hemorten. Den ska också så långt det är möjligt genomföras under tider som allmänna kommunikationsmedel kan nyttjas.
Måltider vid APL/praktik
- Eleverna ska i första hand få sin måltid vid närliggande skola.
- Om det inte är rimligt att äta vid närliggande skola ska handledare intyga detta. Eleven får ett måltidsbidrag på 47 kr/lunch per APL/praktik-dag med närvaro.
Resor vid APL/praktik
APL/praktik jämställs med utbildning och omfattas av samma regler som gäller för dagliga resor till och från gymnasieskolan. Elever är berättigade till färdbevis om sträckan mellan bostaden och APL/praktik-platsen är 6 km eller längre, enligt Lag (1991:1110).
- Förläggning av APL/praktik på studie/hemorten gäller i första hand och under tider som allmänna kommunikationsmedel kan nyttjas.
- Milersättning (18,50 kr/mil) utgår om allmänna kommunikationsmedel inte kan nyttjas.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
- Skola/årskurs/klass
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 10 år
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Arbetsmarknads- och gymnasienämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Ansökningen gäller
- Ansökan om måltids/-reseersättning
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in