Skolskjuts andra skäl läsåret 22/23
Den här tjänsten kräver inloggningElev i grundskolan kan ansöka om skolskjuts av andra skäl om avståndskraven för skolskjuts inte uppfylls. Mer information om avståndskrav och skolskjuts till anvisad skola, se www.lulea.se/skolskjuts. Det är vårdnadshavare som gör ansökan för omyndig elev.
Andra skäl:
- växelvis boende då eleven bor på två adresser växelvis under lika långa perioder.
- trafikförhållanden då vägen till skolan eller hållplatsen bedöms farlig ur trafikperspektiv och utifrån barnets ålder.
- annan särskild omständighet (medicinska skäl, funktionsnedsättning - intyg ska bifogas). För att undvika skolbyte i klass 9 har elev möjlighet att få skolskjuts mellan hem och skola, om linjetur kan nyttjas. Detta gäller endast om eleven gått i sin anvisade skola under klass 8.
- val av annan skola. Om vårdnadshavaren väljer en annan skola till barnet än den som denne har blivit anvisad så har barnet inte rätt till skolskjuts, om det innebär extra kostnader för kommunen.
Ändrade förutsättningar
Om man har ett beslut om skolskjuts och förutsättningarna för beslutet ändras är vårdnadshavaren skyldig att meddela skolskjutsteamet. Beslutet upphävs och ny ansökan måste göras.
Handläggningstid
För att vara garanterad beslut innan skolstart ska ansökan vara inne före 30 april. Handläggningstiden för ansökningar under pågående läsår är 4-6 veckor.
Om du ansökt om byte till annan skola och får beslut om skolplacering efter den 30 april, kommer din skolskjutsansökan att behandlas i turordning från det datum den inkommer.
Ansökan
Innan ansökan; ta del av Riktlinjer för skolskjuts
Om bankID saknas kan man få hjälp att fylla i ansökan av Luleå kommuns kundcenter.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Alla ansökningar och beslut gallras efter 1 år i e-tjänsten.
- Alla ansökningar och beslut kommer att flyttas och sparas vidare på förvaltningens digitala lagringsplats och gallras efter 2 år.
- Ansökan och beslut vid växelvis boende samt alla avslagsbeslut kommer att bevaras.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter:
- att få ett registerutdrag
- att få felaktiga uppgifter korrigerade
- att få uppgifter raderade
- att få användandet av vissa personuppgifter begränsade
- att göra invändningar mot behandlingen
- dataportabilitet
Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut.
Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Känsliga eller skyddsvärda personuppgifter kan förekomma i fritext eller i bifogat material (exempelvis intyg).
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920-45 30 00
www.lulea.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktinformation
- Elev
- Ansökan
- Kompletterande information
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in