Ansökan om skydd - våld i nära relation
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som är utsatt för våld i nära relation ansöka om stöd och hjälp från socialtjänsten. Om du måste lämna ditt hem för att skydda dig från en våldsutövare kan du, efter beslut av socialtjänsten, beviljas skyddat boende. Skyddat boende är en tillfällig lösning.
Ansökningar som inkommer via e-tjänsten handläggs vardagar mellan kl. 08.00-17:00. Om ditt ärende är brådskande kan du kontakta Försörjningsenhetens mottagning på telefonnummer 0920-45 44 75, telefontider vardagar 10.00-12.00 samt 13.30-14.30. Kvällar, nätter och helger nås socialtjänstens myndighetsberedskap via 112.
Om du är i en akut situation och det föreligger fara för liv och hälsa – ring 112.
Om du är god man, förvaltare eller har fullmakt för annan person som är utsatt för våld i nära relation kan du här ansöka om stöd för denne.
Läs mer om stöd gällande våld i nära relation på kommunens webbplats.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 månad i e-tjänsten. Gallras från verksamhetssystemet vid inaktualitet
Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter kan komma att delas med andra myndigheter. Godkännande av den enskilde krävs dock, vilket i så fall anges i varje enskilt ärende.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Om du söker för annan person behövs registerutdrag eller fullmakt