Förhandsbesked - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningAnvänd den här e-tjänsten när du ska ansöka om förhandsbesked.
Innan du ansöker om bygglov så kan du välja att söka förhandsbesked. Förhandsbeskedet prövar om en viss åtgärd kan tillåtas på en viss plats. Beslutet ger dig en försäkran om att du kommer att få bygga på platsen och att du i lugn och ro kan gå vidare och upprätta det ritningsunderlag som behövs.
Förhandsbeskedet är alltså ett sätt för dig att tidigt få reda på om det du planerar att göra överhuvudtaget är möjligt på just den plats som du tänkt dig. Det är viktigt att ansöka om förhandsbeskedet i god tid, då det oftast tar längre tid att handlägga än ett bygglov. Du ansöker om förhandsbesked hos miljö- och byggnadsnämnden.
Ett positivt förhandsbesked innebär inte att du får påbörja åtgärderna utan du måste först söka bygglov. Kom ihåg att ansökan om bygglov måste lämnas in till kommunens inom två år för att förhandsbeskedet ska gälla.
Exempel på när det är bra att ansöka om förhandsbesked är:
- När du ska bygga ett nytt bostadshus utanför detaljplanerat område
- När du ska starta en verksamhet i en ny byggnad utanför detaljplanerat område
- När du vill veta säkert om du kan få bygglov innan du införskaffar alla bygglovshandlingar
Bygglovsrådgivning
Om du behöver råd kring byggande och regler kan du kontakta någon av oss som arbetar med bygglovsfrågor. Här finns kontaktuppgifter och öppettider
Mer information om förhandsbesked, vilka handlingar som behövs och vad det kostar finns på vår webbplats.
Är du företrädare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se)
Du kan även ansöka som ombud för ett företag. Då använder du din egen e-legitimation och kommer att se ärendet i dina Mina sidor. Det är de uppgifter (e-post/mobiltel) du anger under kontaktperson i ansökan som styr var du får notifieringar och meddelanden om ärendet. Kom i håg att skriva in företagets fakturauppgifter. Om du slutar på företaget under tiden ärendet ligger öppet behöver du kontakta oss på Luleå kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I verksamhetssystem och i e-arkiv - enligt dokumenthanteringsplan, för evigt
- I e-tjänstens Mina sidor - 60 dagar efter att ärendet avslutats
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet
- Teknisk försörjning (vatten, avlopp och uppvärmning)
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in