Strandskyddsdispens - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningAnvänd den här e-tjänsten om du vill ansöka om strandskyddsdispens.
Tänk på att en komplett ansökan med rätt information och tydliga ritningar kortar handläggningstiden.
På vår webbplats kan du läsa mer om strandskydd och vilka handlingar som behövs: Strandskydd - Luleå kommun (lulea.se)
Om du ska ansöka om strandskyddsdispens för flera olika fastigheter behöver du göra en ansökan per fastighet.
Bygglovsrådgivning
Om du behöver råd kring strandskydd, byggande och regler kan du kontakta någon av oss som arbetar med bygglovsfrågor. Här finns kontaktuppgifter och öppettider:
Bygglovsrådgivning / kontakt - Luleå kommun (lulea.se)
För dig som gör ansökan för företag
Är du firmatecknare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Du kan även ansöka som ombud för ett företag. Då använder du din egen e-legitimation och kommer att se ärendet i dina Mina sidor. Det är de uppgifter (e-post/mobiltel) du anger under kontaktperson i ansökan som styr var du får notifieringar och meddelanden om ärendet. Kom ihåg att skriva in företagets fakturauppgifter. Om du slutar på företaget under tiden ärendet ligger öppet behöver du kontakta oss på Luleå kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I verksamhetssystem och i e-arkiv - enligt dokumenthanteringsplan, för evigt
- I e-tjänstens Mina sidor - 60 dagar efter att ärendet avslutats
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Situationsplan
- Ritningar, fotografier