Strandskyddsdispens - ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Använd den här e-tjänsten om du vill ansöka om strandskyddsdispens.

Tänk på att en komplett ansökan med rätt information och tydliga ritningar kortar handläggningstiden.
På vår webbplats kan du läsa mer om strandskydd och vilka handlingar som behövs: Strandskydd - Luleå kommun (lulea.se)

Om du ska ansöka om strandskyddsdispens för flera olika fastigheter behöver du göra en ansökan per fastighet.

Bygglovsrådgivning
Om du behöver råd kring strandskydd, byggande och regler kan du kontakta någon av oss som arbetar med bygglovsfrågor. Här finns kontaktuppgifter och öppettider: 
Bygglovsrådgivning / kontakt - Luleå kommun (lulea.se)

För dig som gör ansökan för företag
Är du firmatecknare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).

Du kan även ansöka som ombud för ett företag. Då använder du din egen e-legitimation och kommer att se ärendet i dina Mina sidor. Det är de uppgifter (e-post/mobiltel) du anger under kontaktperson i ansökan som styr var du får notifieringar och meddelanden om ärendet. Kom ihåg att skriva in företagets fakturauppgifter. Om du slutar på företaget under tiden ärendet ligger öppet behöver du kontakta oss på Luleå kommun.

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Fastighetsbeteckning
  • Situationsplan
  • Ritningar, fotografier

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa