Dispens från utsortering av bygg- och rivningsavfall
Den här tjänsten kräver inloggningI den här e-tjänsten kan du söka dispens från kravet att sortera ut vissa fraktioner av bygg- och rivningsavfall.
Den som producerar bygg- och rivningsavfall ska sortera ut vissa avfallsslag och förvara dem skilda från varandra och annat avfall. De avfallsslag som ska sorteras ut och förvaras skilda från varandra är trä, mineral som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten, metall, glas, plast, och gips. Det enligt 3 kap. 10 § avfallsförordningen (2020:614).
Förbered din ansökan
- Ta reda på vilka avfallskoder som avfallet du söker dispens för har. Koderna hittar du i Bilaga 3 i Avfallsförordningen. Tips: Högerklicka på länken och i musmenyn väljer du "Öppna länk i nytt fönster".
- Du behöver ha kontrollerat med avsedd mottagningsanläggning att de kan ta emot avfallet, och kunna ange namn till aktuell kontaktperson.
- Vi kommer i e-tjänsten att be dig motivera varför du ansöker om dispens. Dispens får endast ges om separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna. Mer information om detta finns att hitta via sidan Bygg och rivningsavfall.
- Du har möjlighet att i e-tjänsten bifoga dokument, ex situationsplan för att visa containerplacering.
Avgift för ansökan
En handläggningsavgift tas ut enligt gällande taxa. Avgift tas även ut vid avslag av ansökan. Årets taxa för miljö- och byggnadsnämnden finns att hitta via länken Taxa för miljöbalken, Luleå kommun).
Förutsättningar
Du kan välja att logga in med e-legitimation men det är inte nödvändigt för att använda e-tjänsten.
Vad händer när du skickat in ärendet?
När du skickat in ärendet lämnas det över till avdelning miljö och bygg för handläggning. En kopia av ärendet kommer att skickas till den mejladress du uppgett.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
5 år
Övrigt om lagringstid
I e-tjänsten lagras uppgifterna i 5 år.
I miljö och byggnadsnämndens verksamhetssystem så lagras uppgifterna för evigt.
Mottagare av personuppgifter
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Uppgifterna kan komma att begäras ut som allmän handling. Uppgifterna kan komma att delas med sakägare vid t ex ett remissförfarande.
Övriga upplysningar
Dina rättigheter:
- att få ett registerutdrag
- att få felaktiga uppgifter korrigerade
- att få uppgifter raderade
- att få användandet av vissa personuppgifter begränsade
- att göra invändningar mot behandlingen
- dataportabilitet
Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut.
Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Avfallskoder
- Ev. fullmakt om du ansöker som ombud
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Allmänna uppgifter
- Avfallsslag
- Omhändertagande
- Motivering
- Förhandsgranska
- Skicka in