Klagomål på inom- och utomhusmiljön

LÄS MER

Innan du skickar in ett ärende, läs texten nedan:


Säkerställ att du använder rätt e-tjänst så att ärendet snabbare kommer till rätt avdelning inom Luleå kommun. 

Använd den här e-tjänsten:
När du vill framföra klagomål för att undanröja olägenheter och störningar för människors hälsa eller i miljön. Till exempel: 

  • störande buller från exempelvis bensinstationer, verkstäder, restauranger och diskotek
  • klagomål på fukt och mögel i lägenheter
  • dåligt fungerande ventilation, avlopp eller andra inomhusmiljöfrågor
  • nedskräpning av skogsmark

Mer information på kommunens webbplats.

Innan du lämnar in ett klagomål vill vi att du kontaktar din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den/de som orsakar störningen för att se om det går att få till en lösning den vägen.


Använd inte den här e-tjänsten:
När du vill felanmäla kommunens skötsel och verksamheter som gata, plogning, vatten, avlopp, gatubelysning, trafikanordningar, parkeringsautomater, fastigheter, anläggningar och parker/träd. 
Här kan du läsa om var du ska vända dig i de frågorna: https://www.lulea.se/kommun--politik/kontakta-lulea-kommun/felanmalan.html

 

Lämna klagomål anonymt
Allt du skickar in till kommunen blir en offentlig handling. Du har möjlighet att lämna in ett klagomål anonymt. Om du vill lämna in ett anonymt klagomål väljer du att lämna fälten för dina kontaktuppgifter tomma. Kom ihåg att om du är anonym kommer kommunen inte med säkerhet kunna utreda och handlägga ditt klagomål, och har inte heller möjlighet att återkoppla till dig i ärendet.

 

 

 

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa