Klagomål på inom- och utomhusmiljön
Här kan du framföra klagomål för att undanröja olägenheter och störningar för människors hälsa eller i miljön.
Innan du skickar in ett ärende, läs texten nedan för att stämma av att du använder rätt e-tjänst så att ditt ärende hamnar rätt.
Använd inte den här e-tjänsten om du vill felanmäla kommunens skötsel och verksamheter som gata, plogning, vatten, avlopp, gatubelysning, trafikanordningar, parkeringsautomater, fastigheter, anläggningar och parker/träd.
Här kan du läsa om var du ska vända dig i de frågorna: https://www.lulea.se/kommun--politik/kontakta-lulea-kommun/felanmalan.html
Använd den här e-tjänsten när det handlar om:
- störande buller från exempelvis bensinstationer, verkstäder, restauranger och diskotek
- klagomål på fukt och mögel i lägenheter
- dåligt fungerande ventilation, avlopp eller andra inomhusmiljöfrågor
- nedskräpning av skogsmark
Mer information på kommunens webbplats.
Innan du lämnar in ett klagomål vill vi att du kontaktar din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den/de som orsakar störningen för att se om det går att få till en lösning den vägen.
Du har möjlighet att lämna in ett klagomål anonymt. Om du vill lämna in ett anonymt klagomål väljer du att lämna fälten för dina kontaktuppgifter tomma. Kommunen kommer då inte med säkerhet kunna utreda och handlägga ditt klagomål, och har inte heller möjlighet att återkoppla till dig i ärendet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Detta gäller under förutsättning att du lämnat dina kontaktuppgifter i ärendet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
0920 - 45 30 00