Återansökan om ekonomiskt bistånd
Den här tjänsten kräver inloggningHar du ansökt om ekonomiskt bistånd förra månaden och behöver fortsatt stöd, använder du den här e-tjänsten.
Ansöker du om ekonomiskt bistånd för första gången eller om det är mer än tre månader sedan du ansökte senast, ska du istället göra det via Ansökan om ekonomiskt bistånd.
Det är viktigt att du sparar underlagen för de uppgifter du anger i ansökan inför en eventuell stickprovskontroll. Där väljs ansökningar ut slumpmässigt och den sökande måste då styrka uppgifterna om inkomster, utgifter, sysselsättning och övrigt som de angett i ansökan.
Om du med avsikt uppger felaktiga uppgifter i din ansökan, lämnas alltid en anmälan om misstänkt bidragsbrott till polisen.
För att handläggningsprocessen ska hinnas med och du få ditt försörjningsstöd utbetalt innan månadsskiftet är det viktigt att ansökan lämnas in den 15: varje månad, samt att den då är komplett.
Läs mer om vad som gäller för ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) hos Luleå kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter, Luleå kommun
kundcenter@lulea.se
0920-45 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- E-legitimation och personuppgifter för medsökande
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktinformation
- Ansökan avser
- Hemförhållanden
- Uppgifter om ekonomi
- Övrigt
- Utbetalning
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in