Specialkost i förskola och skola
Den här tjänsten kräver inloggningVårdnadshavare och myndig elev kan här:
- ansöka om specialkost i förskola, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola
- avbeställa specialkost, exempelvis om besvär som krävde specialkost har försvunnit
- anmäla förändring gällande specialkost, exempelvis vid byte av skola, eller förändrat behov av specialkost
- anmäla tillfälligt uppehåll i specialkost, exempelvis vid sjukdom, ledighet, frånvaro på grund av studiebesök, prao eller liknande
Viktig information: Handläggare vid Måltidsservice tar emot din ansökan. Du får besked om vilket beslut som fattas. Måltidsservice informerar även det aktuella köket om beviljad specialkost. Om beviljad specialkost inte hämtas (äts) under en period av två veckor i följd kommer tillståndet till specialkost att upphöra. Medicinska skäl till specialkost ska styrkas med giltig handling (intyg) från behandlande läkare.
Du kommer att få signera din ansökan med E-legitimation. Om du är en av två vårdnadshavare kommer även den andra vårdnadshavaren att få signera ansökan med E-legitimation.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Allergi
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 år
Övriga upplysningar
Dina rättigheter:
- att få ett registerutdrag
- att få felaktiga uppgifter korrigerade
- att få uppgifter raderade
- att få användandet av vissa personuppgifter begränsade
- att göra invändningar mot behandlingen
- dataportabilitet
Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut.
Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden respektive Arbetsmarknads- och gymnasienämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktinformation
- Ansökan
- Kompletterande information
- Hantering av personuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in