Inackorderingstillägg för gymnasieelev folkbokförd i Luleå kommun
Den här tjänsten kräver inloggningHemkommunen ska lämna ekonomiskt stöd till elever i gymnasieskolan som behöver inackordering till följd av skolgången (enligt 15 kap 32§ skollagen). Syftet med inackorderingstillägget är att minska merkostnaden för familjer där ungdomar måste inackorderas på utbildningsorten. Det är ett kommunalt bidrag som ersätter en del av kostnader för boende och fördyrat uppehälle. Bidraget kan beviljas till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år.
För att undvika återkrav är du skyldig att anmäla ändringar till din hemkommun om du till exempel avbryter studierna eller att någon ändring sker som kan påverka ditt inackorderingstillägg.
Inackorderingsbidraget betalas ut till vårdnadshavaren om eleven är omyndig och då till samma konto som studiebidraget från CSN. När eleven är myndig betalas det ut direkt till eleven.
Allmänna regler och information om inackorderingstillägg
Du som saknar e-legitimation har möjlighet att ansöka via vår blankett. Klicka på "Hämta blankett" här till höger.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kontouppgifter
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Vanliga frågor i menyn ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 år
Övriga upplysningar
Personuppgifter kan även förekomma i fritextform.
Dina rättigheter:
- att få ett registerutdrag
- att få felaktiga uppgifter korrigerade
- att få uppgifter raderade
- att få användandet av vissa personuppgifter begränsade
- att göra invändningar mot behandlingen
- dataportabilitet
Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut.
Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Arbetsmarknads- och gymnasienämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Person som skickar in ansökan ska ha fyllt 18 år