Bygg- och rivningsanmälan
Den här tjänsten kräver inloggningAnvänd den här e-tjänsten om du vill anmäla en åtgärd som inte kräver lov men är anmälningspliktig. Det vi kallar för teknisk anmälan.
Exempel på sådana åtgärder:
- Ändring av byggnaders konstruktion eller planlösning
- Installation eller väsentlig ändring av tekniska installationer i byggnader eller rivning utanför detaljplan.
- Rivning utanför detaljplan
Använd andra e-tjänster om din anmälan gäller:
- Attefallsåtgärder, e-tjänst för anmälan hittar du här: Attefallsanmälan
- Installation av eldstad anmäler du här: Eldstad och rökkanal - anmäla installation eller väsentlig ändring.
- Rivning inom detaljplan, det kräver rivningslov, ansök här: Bygglov, rivninglov och marklov
Tänk på att en komplett ansökan med rätt information och tydliga ritningar kortar handläggningstiden.
Inne i e-tjänsten finns vägledning om vilka handlingar du behöver skicka med beroende på vad du ska göra.
Bygglovsrådgivning
Om du behöver råd kring byggande och regler kan du kontakta någon av oss som arbetar med bygglovsfrågor. Här finns kontaktuppgifter och öppettider:
Bygglovsrådgivning / kontakt - Luleå kommun (lulea.se)
För dig som gör anmälan för företag
Är du firmatecknare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se)
Du kan även ansöka som ombud för ett företag. Då använder du din egen e-legitimation och kommer att se ärendet i dina Mina sidor. Det är de uppgifter (e-post/mobiltel) du anger under kontaktperson i ansökan som styr var du får notifieringar och meddelanden om ärendet. Kom ihåg att skriva in företagets fakturauppgifter. Om du slutar på företaget under tiden ärendet ligger öppet behöver du kontakta oss på Luleå kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I verksamhetssystem och i e-arkiv - enligt dokumenthanteringsplan, för evigt
- I e-tjänstens Mina sidor - 60 dagar efter att ärendet avslutats
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Förslag på kontrollplan med riskbedömning
- Ritningar
- Övriga bilagor beroende på vad du ska göra
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Innan vi sätter igång...
- Kontaktuppgifter
- Kontrollansvarig
- Anmälan avser
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in