Bygglov, rivningslov och marklov - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningAnvänd den här e-tjänsten om du vill ansöka om bygglov, marklov eller rivningslov.
Förbered dig gärna inför din ansökan och läs om olika byggåtgärder på vår hemsida Bygga nytt, ändra, riva
För vissa andra byggprojekt kan du behöva använda en annan e-tjänst:
- Skyltar och ljusanordningar - ansök om bygglov Om du vill göra en separat ansökan om skyltar.
Om du ska sätta upp en skylt i samband med andra byggnationer som du söker bygglov för kan du ange det i bygglovsansökan som du gör i e-tjänsten för bygglov. - Bygg- och rivningsanmälan - I vissa fall behövs inte lov utan bara en anmälan, t ex för större invändiga ändringar eller rivning utanför detaljplanelagt område.
- Attefallsanmälan - Attefallshus eller attefallstillbyggnader.
Vi har även ett antal andra e-tjänster inom byggområdet, du hittar alla i e-tjänsteportalen.
Bra att tänka på!
- Om du ska ansöka för lov på flera fastigheter behöver du göra en ansökan per fastighet.
- En komplett ansökan med rätt information och tydliga ritningar kortar handläggningstiden.
- Det kan vara bra att veta hur bygglovsprocessen går till. Till exempel att efter att du fått ett bygglov behöver du få ett startbesked för att få påbörja ditt projekt. Läs mer om det här:
Bygglovsprocessen - steg för steg-guide för dig som söker bygglov
Bygglovsrådgivning
Om du behöver råd kring byggande och regler kan du kontakta någon av oss som arbetar med bygglovsfrågor. Här finns kontaktuppgifter och öppettider: Bygglovsrådgivning / kontakt - Luleå kommun (lulea.se)
För dig som gör ansökan för företag
Är du företrädare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Du kan även ansöka som ombud för ett företag. Då använder du din egen e-legitimation och kommer att se ärendet i dina Mina sidor. Det är de uppgifter (e-post/mobiltel) du anger under kontaktperson i ansökan som styr var du får notifieringar och meddelanden om ärendet. Kom ihåg att skriva in företagets fakturauppgifter. Om du slutar på företaget under tiden ärendet ligger öppet behöver du kontakta oss på Luleå kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I verksamhetssystem och i e-arkiv - enligt dokumenthanteringsplan, för evigt
- I e-tjänstens Mina sidor - 60 dagar efter att ärendet avslutats
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Förslag på kontrollplan med riskbedömning
- Korrekta fakturauppgifter
- Ritningar och bilagor, beroende på typ av ansökan
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet och åtgärd
- Area och material
- Vatten och avlopp
- Övriga upplysningar
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in