Skyltar och ljusanordningar - ansök om bygglov
Den här tjänsten kräver inloggningAnvänd den här e-tjänsten om du vill ansöka om bygglov för skyltar och ljusanordningar.
Ska du sätta upp en skylt men samtidigt ansöka om bygglov för andra byggnationer så kan du istället använda e-tjänsten för bygglov.
Tänk på att en komplett ansökan med rätt information och tydliga ritningar kortar handläggningstiden. Inom detaljplanerat område krävs som regel bygglov för skyltar och ljusanordningar. Det finns dock vissa skyltar som inte behöver bygglov.
På vår webbplats kan du läsa mer om bygglov för skyltar och vilka handlingar som behövs:
Bygglov – bygga nytt, ändra, riva - Luleå kommun (lulea.se)
Bygglovsrådgivning
Om du behöver råd kring byggande och regler kan du kontakta någon av oss som arbetar med bygglovsfrågor. Här finns kontaktuppgifter och öppettider:
Bygglovsrådgivning / kontakt - Luleå kommun (lulea.se)
Avgifter och handläggningstider för bygglov och bygganmälan - Luleå kommun (lulea.se)
För dig som ansöker för företag
Är du företrädare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt. Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se)
Du kan även ansöka som ombud för ett företag. Då använder du din egen e-legitimation och kommer att se ärendet i dina Mina sidor. Det är de uppgifter (e-post/mobiltel) du anger under kontaktperson i ansökan som styr var du får notifieringar och meddelanden om ärendet. Kom ihåg att skriva in företagets fakturauppgifter. Om du slutar på företaget under tiden ärendet ligger öppet behöver du kontakta oss på Luleå kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I verksamhetssystem och i e-arkiv - enligt dokumenthanteringsplan, för evigt
- I e-tjänstens Mina sidor - 60 dagar efter att ärendet avslutats
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Situationsplan
- Ritningar
- Förslag på kontrollplan med riskbedömning
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet och skyltinformation
- Ritningar och bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in