Anställningsintyg
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som har eller har haft en anställning i Luleå kommun ansöka om olika typer av intyg gällande din anställning.
Intygen utfärdas av kommunens lönecenter och skickas inom 14 dagar från beställningsdatum.
- Tjänstgöringsintyget innehåller de anställningar du haft i Luleå kommun samt aktuella perioder. Titel samt eventuell sysselsättningsgrad framgår också. Ett tjänstgöringsintyg används till jobbansökningar eller då du söker skola. Obs! Du behöver inte begära ett tjänstgöringsintyg då du ska söka jobb i Luleå kommun.
- Inkomstuppgifter till försäkringskassan kan du begära om du fått en fyrsiffrig kod av försäkringskassan. Lönecenter lämnar då in dina inkomstuppgifter digitalt till dem.
- Övriga intyg innehåller information som exempelvis försäkringskassan, försäkringsbolag eller andra myndigheter vill ha. Exempel på övriga intyg är inkomstbortfall.
Information om intyg som du inte ansöker om via denna e-tjänst:
- Arbetsgivarintyg - Som arbetstagare ska du beställa arbetsgivarintyg via din a-kassa. Du kan även logga in på www.arbetsgivarintyg.nu för att se de digitala arbetsgivarintyg som din arbetsgivare skickat in. Mer information om hur du beställer ett arbetsgivarintyg finner du i den bifogade filen. Klicka på "Hämta blankett" här intill.
- Tjänstgöringsbetyg - Om du önskar ett tjänstgöringsbetyg ska du vända dig till den som är eller har varit din chef.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 2 år
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Infrastruktur- och servicenämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00