Bygglov, rivningslov och marklov - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningAnvänd den här e-tjänsten om du vill bygga nytt, bygga till, göra en markförändring eller rivning som kräver lov. För vissa andra byggprojekt kan du behöva använda en annan e-tjänst, läs mer om det nedan.
Om du ska ansöka för lov på flera fastigheter behöver du göra en ansökan per fastighet.
Tänk på att en komplett ansökan med rätt information och tydliga ritningar kortar handläggningstiden. Förbered dig gärna inför din ansökan genom att läsa mer här:
Bygga nytt, ändra, riva
Bygglovsprocessen - steg för steg-guide för dig som söker bygglov
Bygglov
När du ska göra en ny- eller tillbyggnad behöver du ansöka om bygglov. Bygglov krävs också vid ändrad användning, till exempel om en kontorsbyggnad byggs om till bostäder. Inom områden med detaljplan kan du behöva bygglov för att förändra en byggnads utseende. Du kan även behöva bygglov för plank och murar.
Bygglov för skyltar - Om du ska sätta upp en skylt i samband med andra byggnationer som du söker bygglov för kan du använda den här e-tjänsten.
Däremot om du bara ska sätta upp en skylt använd den här e-tjänsten istället: Skyltar och ljusanordningar - ansök om bygglov.
Marklov
Om du vill ändra marknivån på din fastighet kan du behöva ansöka om marklov.
Läs mer om marklov här: https://www.lulea.se/boende--gator/bygglov---bygga-nytt-andra-riva.html
Rivningslov
Om du vill riva en byggnad eller del av byggnad inom detaljplanerat område krävs rivningslov.
Det behövs inte rivningslov ifall kommunen har minskat lovplikten genom en planbestämmelse.
Vill du riva en byggnad eller del av byggnad utanför detaljplanerat område behöver du inte ansöka om rivningslov, däremot krävs en rivningsanmälan.
Rivningsanmälan gör du med den här e-tjänsten: Bygg- och rivningsanmälan
För att riva komplementbyggnader utanför detaljplan krävs varken rivningslov eller rivningsanmälan.
Bygganmälan
I vissa fall behövs inte lov utan bara en anmälan, då använder du någon av de här e-tjänsterna: Bygg- och rivningsanmälan eller Attefallsanmälan
Bygglovsrådgivning
Om du behöver råd kring byggande och regler kan du kontakta någon av oss som arbetar med bygglovsfrågor.
Här finns kontaktuppgifter och öppetttider: Bygglovsrådgivning / kontakt - Luleå kommun (lulea.se)
För dig som gör ansökan för företag
Är du företrädare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Du kan även ansöka som ombud för ett företag. Då använder du din egen e-legitimation och kommer att se ärendet i dina Mina sidor. Det är de uppgifter (e-post/mobiltel) du anger under kontaktperson i ansökan som styr var du får notifieringar och meddelanden om ärendet. Kom ihåg att skriva in företagets fakturauppgifter. Om du slutar på företaget under tiden ärendet ligger öppet behöver du kontakta oss på Luleå kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- I verksamhetssystem och i e-arkiv - enligt dokumenthanteringsplan, för evigt
- I e-tjänstens Mina sidor - 60 dagar efter att ärendet avslutats
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Korrekta fakturauppgifter
- Kontrollplan med riskbedömning
- Ritningar och bilagor, beroende på typ av ansökan
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet och åtgärd
- Area och material
- Vatten och avlopp
- Övriga upplysningar
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in